Fintechs: kans voor banken en verzekeraars?
Fintechs worden door veel financiële instellingen als een bedreiging gezien. Omdat ze hen dwingen tot verandering, en omdat ze in tegenstelling tot hen razendsnel kunnen schakelen. In Fintechs: Bedreiging voor banken en verzekeraars? lees je daar alles over. Maar zijn fintechs inderdaad een bedreiging voor financiële partijen? Of vormen ze eerder een kans? In dit blog lees je waarom financiële instellingen fintechs beter als lust dan als last kunnen zien.
Verandering is van alle tijden
Vooropgesteld: verandering is van alle tijden. En het is in de meeste gevallen ook gewenst. Kijk maar naar de historie van het betalingsverkeer en dan met name naar het deel van het betaalproces waar de interactie met de consument plaatsvindt. Dat is precies het deel van het proces waar vele fintechs zich op richten. Vroeger vulde je een overschrijvingsformulier in als je iets wilde betalen. Dat ging op de post en na een week ontving je een dagafschrift waarmee je kon checken of de betaling gelukt was. Nu gaat dat allemaal veel sneller, en dat is ook wat de gemiddelde consument verlangt: zo veel mogelijk gemak. Deze versnellingen zijn vrijwel allemaal gedreven door technologie, en die ontwikkelingen zullen waarschijnlijk altijd doorgaan.
Waarom fintechs niet per se een bedreiging zijn
Vrijwel elke verandering die niet vanuit je eigen organisatie voortkomt, maar gedreven wordt door externe factoren, wordt als bedreigend ervaren en met argwaan bekeken. Toch hoeven fintechs helemaal geen bedreiging te zijn voor banken en verzekeraars. Om talloze redenen:
Fintechs hebben de banken nodig
- Wat niet verandert is de essentie van de financiële diensten zoals die tot voor kort vrijwel uitsluitend door banken en verzekeraars werden aangeboden. Met andere woorden: de bancaire en verzekeringssector mag veranderen, de essentie van bankieren of verzekeren blijft onveranderd. Zo blijft het bij bankieren draaien om het veilig bewaren van geld van klanten en bijbehorende (transactie)data, het in stand houden van het betalingssysteem, het bemiddelen tussen spaarders en leners en het overnemen van de daarmee gepaard gaande risico’s.
- Om bovenstaande reden zoeken veel nieuwkomers de samenwerking met banken of verzekeraars; zij beheren nu eenmaal het geld of de risico’s van talloze klanten. Een fintech focust vaak op 1 stukje van het proces, met name het klantcontact, en pakt dat handiger en slimmer aan. Maar om ook de achterkant van het proces op orde te hebben, moet een fintech wel samenwerken.
- Hoewel klanten positief staan tegenover nieuwe, innovatieve aanbieders van financiële diensten is de animo onder Nederlanders om te switchen naar deze techspelers nog relatief gering. Ten eerste omdat vrijwel niemand heel makkelijk van bank of verzekeraar switcht. Maar het komt ook doordat we in Nederland qua technologie al behoorlijk voorlopen in Nederland. Het is bijvoorbeeld vrij bijzonder dat wij al jaren kunnen betalen via iDeal. Door deze vooruitstrevendheid, ligt het serviceniveau van banken dichter bij dat van fintechs en big techs. Hierdoor voelen klanten wellicht minder de behoefte om zich tot deze nieuwkomers te wenden.
Regels en toezicht
Grote tech maatschappijen hebben geld zat en zijn soms ook in het bezit van een bank- of verzekeringslicentie. Ze zouden dus kunnen gaan functioneren als bank of verzekeraar. Maar de financiële wereld is aan zoveel regels en toezicht gebonden, dat veel big techs hiervan afzien vanwege het juk dat dit met zich meebrengt.
Vertrouwen
De financiële wereld draait voor een groot deel op vertrouwen. Je wilt dat je geld veilig is en je risico’s goed zijn afgedekt, en veel consumenten zijn toch eerder geneigd een grote bank of verzekeraar te vertrouwen dan een opkomend technologiebedrijf. Ook het betalingsverkeer, hoe makkelijk het tegenwoordig ook gaat, is gebaseerd op vertrouwen. Betaal je met een Tikkie of een vergelijkbare betaalapp, dan krijg je meteen te zien dat het gelukt is. Maar het echte verwerkingsproces moet dan nog wel gebeuren. Zichtbaarheid gaat tegenwoordig sneller dan het echte proces. Dat kan, omdat er genoeg vertrouwen is.
Waarom fintechs en technologische ontwikkelingen zelfs een kans zijn
De technologische ontwikkelingen waarop (fin) techs hun aanbod baseren, zijn natuurlijk ook toegankelijk voor banken en verzekeraars. Als je een manier vindt om deze ontwikkelingen niet alleen op de voet te volgen, maar ze ook voor je eigen dienstverlening te gebruiken, bieden ze grote kansen.
Kansen om de dienstverlening te verbeteren
Technologische ontwikkelingen geven je de mogelijkheid je dienstverlening te verbeteren. Ze geven je de mogelijkheid de customer journey opnieuw uit te vinden en nieuwe omzetstromen te genereren.
Kansen om jezelf van andere financiële instellingen te onderscheiden
- Weet je de kansen op een betere dienstverlening aan klanten goed te benutten? Dan is er voor jouw instelling een essentiële rol weggelegd in het nieuwe financiële landschap.
- Financiële instellingen bezitten een schat aan waardevolle data. Met de juiste big data strategie kun je zelf de deuren openen voor nieuwe producten en een verhoogde klanttevredenheid.
- Door de samenwerking met een (fin)tech op te zoeken, bepaal je zelf mede de disruptie en kun je je onderscheidend vermogen versterken. Dat kan onder andere door een start-up te financieren of over te nemen.
Hoe benut je de kansen die technologie biedt?
Wil je de kansen grijpen die technologie biedt? Dan zit er maar 1 ding op: actief inzetten op verandering. Daarbij is het van groot belang dat de top van de organisatie daar ook echt in gelooft en het mogelijk maakt om de nieuwe mindset bij iedereen in de vezels te laten dringen. Uiteindelijk moet in alle lagen van de organisatie een innovatiegedreven cultuur worden gecreëerd. Hiervoor zullen ook nieuwe competenties de organisatie moeten worden binnengehaald, óók in de hoogste laag. Het belang van technologie zal moeten worden erkend; de verwachting is dat financiële instellingen steeds meer zullen gaan lijken op technologiebedrijven. En dat is nodig om die fintechs, insur techs en big techs het hoofd te kunnen bieden en een gezonde toekomst met tevreden klanten tegemoet te gaan.
Grijp die mooie kansen in Fintech
Wil je de kansen grijpen die er liggen? Dan ontkom je er als bank of verzekeraar niet aan om te innoveren. Dat is ook noodzakelijk door alle technologische ontwikkelingen, de concurrentie van nieuwe aanbieders en de groeiende verwachtingen van de klant. Het is tijd om de last van legacy af te schudden en technologie in te zetten bij het verbeteren van je dienstverlening.
Kun je hulp gebruiken bij het doorvoeren van veranderingen en bij het wendbaarder maken van je organisatie? De specialisten van Accedis hebben hier zeer veel ervaring mee in de financiële wereld, zowel op het gebied van datamanagement, ICT-systemen en agile werkmethoden. Neem contact met ons op via info@accedis.nl of bel 023-5627555.
- Accedis levert als detacheringsbureau diensten op het gebied van informatievoorziening. Deze blog over fintechs is opgesteld op basis van een interview met Hans van Agten. Hans is business consultant bij Accedis en heeft jarenlange ervaring met veranderingsprocessen bij banken en verzekeraars -