PSD2: is het een gemak of een bedreiging?

PSD2: is het een gemak of een bedreiging? | Payment Service Directive 2

PSD2, ofwel de nieuwe Payment Service Directive, verplicht banken om derde partijen toegang tot bankrekeningen te geven. Hiermee opent deze Europese betaalrichtlijn de deur voor veel innovatieve diensten, maar de vraag is wel of de persoonlijke informatie van consumenten hierdoor niet op de tocht komt te staan.

Wat is PSD2?

Medio februari 2019 is de Europese betaalrichtlijn Payment Service Directive 2, in het kort PSD2, in Nederland ingevoerd. Het is bedacht door de Europese mededingingsautoriteit en vormt een soort juridische basis voor girale betalingen, het zijn regels voor het Europese betalingsverkeer.

Het klinkt niet heel bijzonder, maar feitelijk gaat het om een enorme verandering voor banken en hun klanten. Banken verliezen door PSD2 namelijk het alleenrecht op de toegang tot betaalrekeningen. Vanaf nu mogen immers derde partijen onder bepaalde voorwaarden toegang krijgen tot de rekeningen die banken beheren, en dat brengt zowel voordelen als nadelen met zich mee.

De voordelen van PSD2

De primaire reden waarom PSD2 in het leven is geroepen, is om innovatie te stimuleren op een speelveld waar tot nu toe alleen nog financiële reuzen de dienst uitmaakten. De banken schermden hun financiële data te veel af, en met deze nieuwe richtlijn krijgt de fintechindustrie een eerlijke kans. Deze bedrijven kunnen nuttige diensten aan consumenten verlenen, zoals de mogelijkheid om digitale huishoudboekjes te maken en advies te geven over kredieten, hypotheken of pensioenen.

Een gemiddeld gezin heeft per jaar zo’n 2000 transacties op een betaalrekening. Met PSD2 kan geautomatiseerd een overzicht – een digitaal huishoudboekje - verkregen worden dat laat zien wat er precies aan kleding, OV, woninginrichting of boodschappen wordt uitgegeven. En in welke winkels dat wordt uitgegeven.

Bovendien kunnen winkels nieuwe mogelijkheden gaan bieden om te betalen, bijvoorbeeld per app, als alternatief voor de pinpas. Webwinkels en bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen kunnen een vergunning vragen om zelf geld te innen, zonder tussenkomst van een bank. Het gevolg van deze innovaties is een efficiënter Europees betaallandschap én meer keuze voor klanten.

De nadelen van PSD2

Daar waar er sprake is van voordelen, zijn er vaak ook nadelen te ontdekken. En dat is ook het geval bij PSD2. Er wordt namelijk gevreesd dat consumenten hun privacy op gaan offeren voor kortingen op een hypotheek of verzekering. Een zorgverzekeraar vindt het namelijk erg interessant of een klant veel aan de sportschool of juist aan de snackbar uitgeeft.

Daarnaast is er de angst dat PSD2 niet alleen de deur voor sympathieke fintech start-ups openzet, maar ook voor grote techbedrijven zoals Google, Amazon en Facebook. De kans is groot dat zij hier op termijn ook bovenop zullen springen. Daarmee kunnen zij straks naast alle privacy-gevoelige data die zij al bezitten, na toestemming van gebruikers, ook financiële data verzamelen. De grote Amerikaanse techbedrijven hebben de laatste jaren al diverse Europese vergunningen gekregen voor het aanbieden van financiële diensten. Het lijkt een kwestie van tijd voordat zij bankdiensten en betaalapps gaan aanbieden.

Is PSD2 een gemak of een bedreiging?

Feit is dat door PSD2 innovatie in het betalingsverkeer hoog op de agenda van banken en techbedrijven staat. Hierdoor zal het betaallandschap drastisch veranderen, want zowel de banken als de nieuwe toetreders gaan een veelvoud aan nieuwe producten en diensten aanbieden. Bancaire systemen worden meer open, daarom wordt ook vaak de term Open Banking voor de nieuwe realiteit gebruikt.

Of we daar nu allemaal blij mee moeten zijn is een vraag die voor nu vermoedelijk onbeantwoord zal blijven. Want al die nieuwe mogelijkheden zijn leuk, maar niet als dat ten koste moet gaan van privacy. Gelukkig kan een bedrijf in ieder geval pas toegang tot financiële gegevens krijgen na expliciete toestemming van de klant, en is die toegang na het verkrijgen van die toegang ook niet voor onbepaalde tijd.

Het is dus vooral raadzaam dat klanten heel goed weten waar ze precies toestemming voor verlenen als ze toegang tot hun betaalrekening geven.

Meer weten?

Wilt u meer weten over wat de invoering van PSD2 voor uw organisatie kan betekenen? Welke kansen er zijn en wat er voor nodig is om die te benutten? Neem contact met ons op en mail naar info@accedis.nl of bel met 023 - 562 7555.

Deze blog over PSD2 is opgesteld op basis van een interview met Hans van Agten, Business Consultant van Accedis.

- Accedis levert als detacheringsbureau diensten op het gebied van informatievoorziening -

Accedis B.V.
T 023 562 7555

Adres:
Siriusdreef 43
2132 WT Hoofddorp

 


twitter   linkedin

Routebeschrijving

 

  Privacyverklaring